Partner serwisu
Biznes i przemysł

Ważna rola portów w strategii przemysłowej UE

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Port Gdańsk

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Ważna rola portów w strategii przemysłowej UE
fot. Port Gdańsk
Podczas dyskusji na targach Baltexo 2025 przedyskutowano rolę portów morskich w kontekście bezpieczeństwa Polski, ale też w strategii przemysłowej Unii Europejskiej. Na co stać nasze ośrodki i ile będą znaczyć w przyszłości?

Podczas Międzynarodowych Targów Morskich i Militarnych Baltexpo 2025 zajmowano się tematyką branży portowej, stoczniowej militarnej czy offshore, jednak na ceremonii otwarcia poruszono strategiczną rolę portów morskich.

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił kluczowe znaczenie polskich portów morskich w kontekście bezpieczeństwa państwa.

– Jako rząd wybraliśmy jeden i zdecydowany kurs – kurs na rozwój. Ale dzisiaj ten rozwój oznacza coś więcej. Za rozwojem gospodarki morskiej idzie szeroko rozumiane wzmocnienie bezpieczeństwa całego państwa. Wielka woda daje nam szansę na wzmacnianie bezpieczeństwa gospodarczego, energetycznego, militarnego czy też żywnościowego – i z tej szansy korzystamy jak nigdy wcześniej – powiedział.

W 2024 roku w polskich portach przeładowano rekordową liczbę 3,3 mln TEU, a zyski netto portów przekroczyły 550 mln zł. Wpływy do budżetu państwa z tytułu podatków, akcyzy i ceł wyniosły około 56 mld zł. Te liczby pokazują, że gospodarka morska staje się coraz silniejszym filarem polskiej gospodarki i bezpieczeństwa narodowego.

Porty muszą ewoluować

Unia Europejska w obliczu zmian w światowych łańcuchach dostaw oraz wzrostu zagrożeń dla newralgicznej infrastruktury i coraz powszechniejszego kierunku dual use chce odbudować potencjał przemysłu morskiego. Temu ma służyć morska strategia przemysłowa UE. A znaczącą rolę mają w niej do odegrania właśnie porty morskie. Ostatnie lata pokazały, jak duże znaczenie ma nieprzerwany ciąg łańcuchów dostaw, terminowość i zaopatrzenie w surowce energetyczne, komponenty, dobra konsumpcyjne. Zapewnienie sprawnej i bezpiecznej obsługi handlu morskiego jest kluczowe dla europejskiego przemysłu. Także w sektorze militarnym, który jest obecnie kołem zamachowym wielu gospodarek, w tym polskiej. Infrastruktura krytyczna nabiera podwójnego znaczenia z racji jednoczesnego wykorzystania, cywilnego i wojskowego.

W panelu poświęconym morskiej strategii przemysłowej UE Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk mówiła o wyzwaniach i kierunkach rozwoju sektora.

– Europejski klaster produkcji morskiej i transportu morskiego funkcjonuje dziś w środowisku rosnącej globalnej konkurencji, skumulowanej z realnymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa. Remedium na ten stan mają być wymierne działania ukierunkowane na reindustrializację. Ostatnia dekada pokazuje, jak trudna w skutecznym zastosowaniu jest przekładnia reindustrializacyjna Europy, po kilku dziesięcioleciach rozwoju bez odpowiednich procedur i narzędzi bezpieczeństwa gospodarczego, co wpływa na dobrostan społeczny w UE. Dlatego wzmocnienie konkurencyjności produkcji morskiej, transportu morskiego oraz portów morskich – przy jednoczesnym wspieraniu zielonej i cyfrowej transformacji przemysłu morskiego jest po prostu niezbędne. W UE od dziesięcioleci bazujemy na programach strategiach i planach, kreując rozwój w wielu obszarach. Trwające równolegle prace nad unijną strategią przemysłu morskiego i strategią portową pokazują utrwaloną tendencję do porządkowania przestrzeni czy też wymiaru morskiego UE, ale tym razem w czasie turbulencji – przekonywała.

Port Gdańsk to kluczowy węzeł logistyczny, w którym krzyżują się szlaki globalnego handlu i mobilności wojskowej. Równocześnie port chce rozwijać się jako hub energetyczny, wspierając transformację w kierunku bezpieczniejszej i bardziej zrównoważonej Europy.

– Aby skutecznie wzmacniać gospodarkę, odporność i strategiczną autonomię Unii Europejskiej, wszystkie nasze porty muszą ewoluować, odpowiadając na przyszłe potrzeby związane z czystą energią, rozwojem klastrów przemysłowych oraz pełnieniem funkcji podwójnego zastosowania, zarówno w obszarze cywilnym, jak i obronnym – dodała prezes Dorota Pyć. – Bardzo istotne jest uproszczenie procedur legislacyjnych pozwalających nam na skrócenie ścieżek uzyskiwania decyzji i pozwoleń inwestycyjnych dla wzmocnienia i budowania rezyliencji Portu Gdańsk. Środowisko legislacyjne powinno być bardziej uproszczone i przystające do realiów.

Zagraniczne i krajowe podmioty, lokując swój kapitał w portach, chciałyby czerpać korzyści z inwestycji przez dziesięciolecia, nawet 50 lat i więcej.

– W Unii Europejskiej niektóre podmioty mają takie możliwości, my jesteśmy ograniczeni przepisami kodeksu cywilnego z 1965 roku, mówiącymi o maksymalnie 30 latach na dzierżawy – powiedziała prezes Portu Gdańsk.

Dramat wojny i siła współpracy

O rzeczywistości wojennej z perspektywy pracowników ukraińskich portów – ludzi, którzy mimo codziennych wybuchów, ostrzałów rakietowych i zniszczeń infrastruktury morskiej, wciąż wykonują swoją pracę z niezwykłą odwagą i determinacją – można było usłyszeć podczas Okrągłego Stołu dla instytucji morskich z Polski i Ukrainy, wydarzeniu, które towarzyszyło targom.

W gronie uczestników tej debaty znaleźli się przedstawiciele Ukraińskiego Zarządu Portów Morskich, Urzędu Morskiego w Gdyni, przedstawiciele polskich potów o strategicznym znaczeniu dla gospodarki narodowej oraz charge d’affaires Roman Szepeliak.

Dyskusje dotyczyły kwestii bezpieczeństwa morskiego w warunkach wojennych, powojennej odbudowy infrastruktury portowej, europejskiego dialogu na rzecz integracji morskich szlaków Ukrainy z Europą, cyfryzacji portów i zabezpieczeń antydronowych, wdrażania niskoemisyjnych i prośrodowiskowych rozwiązań w sektorze morskim.

W trakcie targów odbył się także panel dyskusyjny poświęcony roli kapitału publicznego i prywatnego w rozwoju portów, z udziałem Stefana Rudnika, dyrektora Departamentu Inwestycji Portu Gdańsk. Eksperci dyskutowali o wyzwaniach i kierunkach rozwoju polskiego sektora portowego w kontekście globalnych przemian – geopolityki, globalizacji, transformacji energetycznej i zmian klimatu.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wrocław: Kolejny rekord i powitanie pasażera nr 4,5 mln!

Miasto

Wrocław: Kolejny rekord i powitanie pasażera nr 4,5 mln!

Port Lotniczy Wrocław 18 października 2025

Bliżej S11 – obwodnicy Tarnowskich Gór

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Polskie porty morskie z ciągłym rozwojem

Intermodal i logistyka

Polskie porty morskie z ciągłym rozwojem

Damian Kelman 14 października 2025

Laude podbije Niemcy?

Intermodal i logistyka

Laude podbije Niemcy?

Damian Kelman 14 października 2025

Orlen optymalizuje Olefiny III. Będzie nowy program rozwoju petrochemii

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Wrocław: Kolejny rekord i powitanie pasażera nr 4,5 mln!

Miasto

Wrocław: Kolejny rekord i powitanie pasażera nr 4,5 mln!

Port Lotniczy Wrocław 18 października 2025

Bliżej S11 – obwodnicy Tarnowskich Gór

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Polskie porty morskie z ciągłym rozwojem

Intermodal i logistyka

Polskie porty morskie z ciągłym rozwojem

Damian Kelman 14 października 2025

Laude podbije Niemcy?

Intermodal i logistyka

Laude podbije Niemcy?

Damian Kelman 14 października 2025

Orlen optymalizuje Olefiny III. Będzie nowy program rozwoju petrochemii

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij